Tisdagen den 28 nov, kl 18.30 Frösamlarkväll i Bibliotekets hörsal. Vi samlar in och paketerar våra fröer som ska ingå i fröbiblioteket. Du som vill kan göra egna julgrupper tillsammans med Varvsgatans blomsterhandel(till självkostnadspris). Under kvällen bjuds du på kaffe/glögg med gott tilltugg. Inträde: 40kr för medlem/50kr för ickemedlem. Du som har samlat in fröer men inte har möjlighet att delta denna kväll kan lämna in dina fröer på biblioteket under veckorna 48-49.

Bin

Bin är värdefulla små liv som är viktiga i naturen och framförallt i odlingar både för fritidsodlare och yrkesodlare. Om bin inte fanns så skulle det tex inte bli några frukter, inga bär, inga oljeväxtskördar osv.

Men bina minskar katastrofalt i världen, så det är oerhört viktigt att vi vårdar våra bin och skapar goda förutsättningar för dem. Ett bra sätt är att i sin trädgård så nektarrika blommor så det finns mat åt bina hela sommaren. Binas första vårmat är blommande sälg och krokus och andra vårlökväxter. Sedan tar maskrosor och frukt-och bärväxter vid. Sedan kommer alla sommarens blommor. På hösten finns ljungen.

Bildresultat för bee

Här kan du kolla vilka växter som är bra att ha i sin trädgård för bina.

Här finns förslag på fröblandning för bin hos Impecta.

Vill man lära sig mer om bin och biodling så anordnar Kristinehamnsortens biodlarförening kurser.

Föreningen finns på Facebook.

Föreläsaren Anna-Karin Olsson Heino från Römossens Honung som höll ett föredrag på Årsmötet 2017, hon kan hittas på sin hemsida. Mail: romossen.honung@hotmail.com