Lördagen 5/8 Rolands Plantskola i Rudskoga. Då gör vi vår årliga utflykt till alla perennaälskares paradis. Fina växter till bra priser. Glöm inte att här gäller kontant eller Swish vid betalning. Du har också möjlighet att få goda råd och tips från odlarna Ulla-Lena och Jan-Erik Wiik. Samåkning kl 09.20 från Värmlandsbils parkering.

Tidigare aktiviteter

Aktiviteter och träffar under 2015.

16 Feb 2015 Årsmöte kl 18.30
Torsdagen den 5 Mars kl 18.30.
Katarina Löfstedt kommer att gästa föreningen och berätta om sin och kollegans resa till Tanzania där de både volontärarbetade och upptäckte landet med dess fantastiskt omväxlande natur, fascinerande djurliv och vänliga människor.
.
Torsdagen den 16 April kl 18.30.
Ovanliga buskar och träd, Föreläsning i hörsalen, Biblioteket.
Lördagen den  30 Maj kl 10:00 – 13:00
Hagadagen. Lördagen den 30 maj är det dags för den årliga vårmarknaden på Haga koloniområde.
Söndagen den 7 juni, kl  10.00-14;00
Trädgårdsdag hos stolpen. Vi träffas och trivs hos Jonas och Lucja Grund för en gemensam trädgårdsdag med villaägarföreningen.

Lördagen den 25 juli. Öppen Trädgård hos Kerstin och Yngve Wålstedt Lundsberg, Villa Furuvik Storfors www.villafuruvik.se

Lördagen den 1 Augusti. Rolands plantskola. Då gör vi vår årliga utflykt till Rolands plantskola i Rudskoga.

Lördagen den 29 Augusti. Sommarresa.Vi åker till Enköping
Övrigt
Trädgårdskurs, 12, 19, och 31 mars. 18:00-21:00. I mars ordnas en trädgårdskurs med ledning av Esko Töyrylä från Degerfors, som har lång och gedigen erfarenhet av odling mm. Kursen handlar om plantering, beskärning och redskap etc.
Beskärningskurs, April. Roland Boström och Lars Hertin ordnar med beskärningskurs.
Trädgårdsmässa. Den årliga trädgårdsmässan i Stockholm, Älvsjö.
Den 23-24 maj kommer det att bli trädgårds mässa i Rottneros Park, Sunne.
—————————————————————————————————————————————-

Aktiviteter och träffar under 2014.

17 Feb 2014 Årsmöte kl 18.30 Årsmöte.
Aktiviteter med studiefrämjandet:
22 Februari:  Inspirationsdag med trädgårdstema.
18 Mars kl 18.30 Vegetativ växtförökning
Kristina Andersson från Värmskog kommer och berättar om vegetativ växtförökning. Man kan också få prova på att själv göra växtförökning.
Aktiviteter med studiefrämjandet: 22 Mars: Ordnas bussresa till Trädgårdsmässan i Stockholm.
10 April kl 18.30 Vatten i trädgården. Tord Näslund från hushållningssällskapet kommer och håller ett föredrag om Vatten i trädgården.

24 Maj kl 10 – 13 Hagadagen ,för den årliga vårmarknaden på Haga koloniområde.

14 juni kl  08.00 Sommarresa. I år kommer resan att gå söder ut, nämligen till Dalsland. Där kommer vi bla att besöka Katarina Löfstedt och hennes getfarm.
Resten av dagens program är under planering.
29 juni kl 10 – 17 Tusen trädgårdar 2014. Tusen trädgårdar är ett landsomfattande arrangemang initierat av Riksförbundet för svensk trädgård och studiefrämjandet.
2 Augusti Rolands plantskola. Då gör vi vår årliga utflykt till Rolands plantskola i Rudskoga, ett paradis för alla perennälskare.
Kurser. Vi kommer att ordna en betongkurs under sommaren om intresse finns. Datum fastställs senare.
Under hösten genomfördes en fotokurs under ledning av Kristinehamns fotoklubb.
Vi har undersökt möjligheten  att ordna en kurs i latin men inte lyckats hitta någon lärare. Vi fortsätter att jobba på detta!
30 Augusti kl 09-16 Honungsfestival, Marieberg
Trädgårdsföreningen kommer att ha bord på festivalen och informera om föreningens verksamhet.
Lör 20 sep kl 10-13 Skördefesten, logen på Haga koloniområde
Här bjuds du på provsmakning av årets skörd. Äppelkaka och kaffe på inträdesbiljetten. Lotteri med många fina priser. Kristina Andrsson från Värmskog kommer till oss kl. 11.00 och visar hur man binder kransar av material från naturen.
Tor 16 okt kl 20 Belysning i trädgård.
Vi gör om fjolåretst succé och bjuder in Brogårdsskolan att komma och ljussätta en trädgård.
Tor 6 nov kl. 18.30. Ovanliga buskar och träd, Föreläsning i hörsalen, Biblioteket.
Ulrika fritzon kommer till oss och föreläser om ovanliga buskar och träd som hon odlar i sin trädgård i Mullhyttan.
Tis 2 dec kl 18.30 Glögg och trivselkväll i hörsalen, Biblioteket.
Vi dricker glögg med tilltugg och umgås. Lotteri med julklappar. Har du någon trädgårdsbok som du tröttnat på? Ta med den och byt till dig en annan bok. Under kvällen visas bildspel med temat trädgårdsåret som gått.
Mån 16 feb 2015 kl. 18.30 Årsmöte.
Församlingshemmet i Kristinehamn. Sedvanligt årsmöte. Därefter får vi lyssna till Björn Erenroth från Lysvik som berättar om värmländsk natur.
Uppmaning!
Du som har förslag på aktiviteter/föreläsare/resor kontakta någon i styrelsen. Vi tar gärna emot förslag på nya programpunkter.
Glöm inte att gå in på vår hemsida. Där uppdaterar vi vad som händer under året. Du som vill kan också vara med och kommenterar och lägga ut egna bilder. Eller varför inte vara med och tävla.
——————————————————————————————————————————–

Aktiviteter och träffar under 2013.

21 feb  kl 18.30 Årsmöte, därefter gästas vi av Elisabeth och Nils från Niklasdams Trädgård som ska prata trender och nyheter.

18 mars kl 18.30  Börje Remstam kommer på besök och ska tala om ”Odla jord och biokol”. Har skrivit en bok om täckodlingInbjudan från Karlstads Trädgårdssällskap:
Tisdagen den 19 mars
Tid: 18.30 – 20.30
Vegetativ förökning av växter.
Krisitina Andersson lär oss hur vi skapar nya växter med hjälp av sticklingar.
Vi avslutar med frågestund.2 april kl 18.30 ”Dahlian – Lättodlad skönhet med många möjligheter”, Olov Ekblad från Dahliasällskapet ska prata om dessa fantastiska växter. Visste ni att blomman fått sitt namn efter 1700-tals botanisten Andreas Dahl?  Läs gärna mer på www.svenskdahlia.seTo 25 april kl.17.30.  Att jobba med trädgården på rätt sätt med Stig ”Vig” Larsson (känd från fråga doktorn i Svt). Haga loge, Haga koloniomr.  Stig ”Vig” Larsson föreläser och ger tips på hur man jobbar på rätt sätt i trädgården och vad som händer med kroppen.28 maj  Samlas vid Haga koloniområdes Loge Kl 18.00.Örtvandring med Gunilla Kvarnström. Gunilla tar oss med på vandring runt Haga koloni för att studera örter som kan användas för tillverkning av hud- och egenvårdsprodukter. Efter vandringen lär Gunilla oss att göra myggolja.Lö 1 juni kl 10-14 Haga dagen Trädgårdsföreningens medlemmar inbjuds att sälja sina växter.  Man kan också sälja loppissaker som har trädgårdsanknytning.  Fika finns att köpa på Logen. Tipspromenad genom koloniområdet.

Lö 15 juni gör vi en Närke-resa. Vi åker buss från Resecentrum (uppe vid tågstationen) kl 8.30. Första anhalt blir hos Ray Molin-Wilkenson som odlar och säljer Aurikler i alla dess färger och former! www.raysperennials.se

Lördagen den 24 maj är det dags

Vart vi sen hamnar är ännu hemligt…

———————————————

Lö 3 aug.  Plantfrossa hos Rolands plantskola.

Tis 6 Aug.Trädgårdsbesök i Lundsberg hos Makarna Wåhlstedt.

Lör 14 sep.  Sedvanlig skördefest på logen i Haga. Vi bjuder på smakprov från årets skörd. Äppelkaka och kaffe ingår i inträdesbiljetten.

Tis 15 okt.  Trädgårdsbelysning. Vi får besöka Minna och Niclas och deras trädgård för att se Ljussättning av elever från Brogårdsskolan under ledning av läraren Jan Andersson.

Tor 28 nov.  Glögg och trivselkväll i hörsalen, biblioteket. Vi dricker glögg med tilltugg och umgås. Lotteri med julklappar. Har du någon trädgårdsbok du tröttnat på? Ta med den och byt till dig en annan bok.

Tis 18 feb 2014. Årsmöte kl. 18.30 Församlingshemmet i Kristinehamn. sedvanligt årsmöte därefter får vi föredrag om Fairtrade.

—————————————————————————————————————————————

Aktiviteter och träffar under 2012.

Tis 21 feb, kl 18.30 Årsmöte på församlingshemmet i Kristinehamn.

*Årsmötesförhandling. Bernt Magnusson från Krhamns fotoklubb kommer och visar bilder och berättar om ”Vägen österut med Transibiriska järnvägen mot Mongoliet”.

Tor 8 mars kl 18.30 Föredrag och fröbytarträff i församlingshemmet i Kristinehamn.

Vi gästas av paret som har Gården på Hörn www.imitt.nu

De delar med sig av sin stora kunskap och tipsar oss om odlingsvärda tomater. I mån av tillgång har de med sig egena tomatfröer till försäljning. Efter föredraget byter vi egna frön med varandra.

Lö 14 april Trädgårdsmässa, Nordiska Trädgårdar , Studiefrämjandet anordnar resan.

Tor 26 april kl 18.30 Trädgårdens skadegörare. Församlingshemmet i Kristinehamn

Vi besöks av Riksförbundets rådgivare Lise-Lotte Björkman.

Lör 19 maj Hagadagen, kl 10.00-14.00 Logen på Haga koloniområde.

Föreningens medlemmar har möjlighet att sälja växter från sina egna trädgårdar. I år kan du också sälja loppisprylar med trädgårdsanknytning.

Sön 10 juni Sommarresa

På årets sommarresa besöker vi Stenströms trädgård i Sköldinge se: www.besokstradgardar.se

Ons 13 juni, Trädgårdsutflykt.

Vi besöker Marianne och Lennart Jansson som visar oss sin trädgård i Gottbol i Rudskoga.

Lör 4 augusti kl 10.00 Rolands Plantskola

Vi gör vår årliga tur till plantskolan, där det finns perenner i massor för alla smaker.

Sön 12 augusti kl 10.00 Tusen Trädgårdar (sker över hela Sverige).

Lör 15 september kl 10.00-13.00 Skördefest, Logen på Haga koloniområde

Lör 6 oktober kl 14.00. Besök hos blomsterbutiken Helianthus i Storfors.

Ni som  saknat ”Lökafton”, en tidigare tradition som vi under senare år inte haft med på våran aktivitetsplan, kommer nu att få en möjlighet till att handla vårlökar med 15% medlemsrabatt.

Tis 6 november kl 18.30 Församlingshemmet. Gunilla Kvarnström kommer och berättar nyttan med örter. Vi får dofta och smaka ur hennes medhavda burkar.
Denna kväll ska vi även fira att föreningen fyller 80år! Tååååårta!
Tis 4 december kl 18.30. Församlingshemmet. Trivselkväll!
Tor 21 februari kl 18.30 Församlingshemmet. Årsmöte.
Sedvanlig årsmötesförhandling. Därefter gästas vi av Elisabeth och Nils från Niklasdams trädgård. De ska prata om trender och nyheter.