OBS! Söndagen 22/9, Skördefesten inställd!

Aktiviteter 2019

Kristinehamns Trädgårdsförening

Aktiviteter och träffar under 2019:

Tisdagen 19/2-19 kl 18,30 Årsmöte i Hörsalen på biblioteket. Sedvanligt årsmöte. Därefter får vi lyssna på ett föredrag av Åsa Gillengren från Nissebo Trädgård. Hon kommer att berätta om sin verksamhet vid Gustavsvik. Vi kommer att besöka trädgården tillsammans vid ett lämpligt tillfälle under sommaren. Föreningen bjuder på fika. Vi tar tacksamt emot priser till lotteriet. Inget inträde.

Lördagen 30/3, kl 11.00, Bibliotekets hörsal.  Planera perennrabatt i färg & form.

Camilla Danielsson föreläser om hur man kan planera sina perenna rabatter i färg och form. Camilla bloggar och har skrivit boken ”Känn trädgården”. Ksom och låt dig inspireras inför den kommande växtsäsongen. Boken kommer att finnas till försäljning. Vi serverar kaffe med dopp, hembakt så klart!

Inträde: Medlem 50kr / icke medlem 70kr.

Söndagen 2/6 , kl 10.00-12.00, Hagadagen, Haga koloniområde.

Det är åter dags för den årliga vårmarknaden på Haga koloniområde. Här kan man köpa och sälja växter och trädgårdsgrejer, köpa lotter mm. Tipspromenad runt i området, där du också kanske kan inspireras av andras odlarglädje. Du som vill låna bord till din försäljning eller vara med och hjälpa till, kontakta Kerstin Hedström tfn 076-7698269. Vill du inte sälja själv så kan vi hjälpas åt och sälja åt varandra.

Söndagen 16/6 Sommarresa!                                                                                 Kl 9.00 Avresa från resecentrum. Kl 10.00 Ankomst till Tant Grön i Vintrosa. Här strosar vi runt, och vi intar vårt förmiddagsfika. Kl 11.30 Avresa till Örebro. Kl 12.00-15.00 Stadsparken i Örebro inkl lunch/eftermiddagsfika på egen hand. Här kan vi gå runt i stadsträdgården/och eller Wadköping. Kartor finns att tillgå. Kl 15.00 Avresa från Örebro. Kl 15.45 Besök hos Olssons på Rävåsen i Karlskoga. De har en vacker villaträdgård med olika rum som är något kuperad. Kl 17.15 Avresa till Kristinehamn. Kostnad: 250 kr för medlem/300kr för icke medlem. Betala på föreningens postgirokonto: 540841-4. Sista anmälningsdag är den 10 juni.  Anmäl till Lotta Rolfsson : lotta.henke66@gmail.com  eller tel: 070-6178720 (kvällstid)

Lördagen 3/8, kl 9.20 Rolands plantskola. Lika efterlängtat som julaftonen för barn, lika efterlängtat är vårt besök på Rolands planskola i Rudskoga. Här kan du denna dag köpa fina växter till bra priser. Glöm inte att här är det kontanter eller Swish som gäller. Du har möjlighet att få odlingsråd av de duktiga odlarna/ägarna Ulla-Lena och Jan-Erik Wiik. Ta gärna med egen kaffekorg. Samåkning kl 9.20 från parkeringen vid Värmlandsbil på Drevsta.

Resa till Trädgårdsdagarna på Sofiero. Sista helgen i augusti planerar vi en resa till Sofiero tillsammans med Vänerbuss. Resan kommer att vara fredag t.o.m söndag enl den preliminära planeringen. Övernattning i Helsingborg och trevliga stopp på vägen dit och hem. Hela lördagen spenderar vi på Sofiero. Resan kommer att läggas in i Vänerbuss ordinarie resekatalog. Vi hoppas på stort intresse så denna resa blir av.

Söndagen 22/9, Inställt! Skördefest på logen, Haga koloniområde.

Måndagen den 23 sept  kl 17 är vi välkomna att besöka Anita och Jan Lillemägis trädgård på Kampbacken 11. De vill visa hur trädgården kan se ut om inte tiden räckt till. De vill få idéer om vad de kan göra med sin trädgård, veta vilka växter som finns där. Vi ser oss omkring i deras trädgård och diskuterar sedan vad som kan göras. Enklare förtäring kommer att finnas. Anmäl om du kommer till Lotta senast den 20 sept, lotta.henke66@gmail.com eller 070-617 87 20. OBS vid regn ställs aktiviteten in.

Tisdag 1/10 kl 18.00-19,30, Föreläsning av krönikören Marina Mattsson som skriver i medlemstidningen Hemträdgården. Föredraget heter  ”Trädgård i norrsken och midnattssol”: Hon berättar om hur det är att odla i det lappländska klimatet med allt från norrsken till midnattsol. Föreläsningen är ett samarrangemang med Karlstads Trädgårdssällskap.

Plats:  Lagergrensgatan2 (Gjuteriet), sal Skeppet. (Karlstad)

Kostnad: 90 kr för medlem, 140 kr för icke medlem

Anmäl dig till Lotta Rolfsson, senast den 25 september eller så snart som möjligt på e-post: lotta.henke66@gmail.com

2018:

Onsdag 14 februari kl 18,30 i bibliotekets hörsal. Vi börjar med Årsmötet och därefter får vi lyssna till Bengt Brunsell som kommer att visa bilder och berätta om Vänernaturen. Han kommer att berätta om vårt fina innanhav, dess skärgård och årstidsskiftningar. Föreningen bjuder på fika. Vi tar tacksamt emot priser till kvällens lotteri. Inget inträde.

*

Torsdag 22 mars kl 18,30 i bibliotekets hörsal. Vi får lyssna till ett föredrag av Ann-Britt Höglund som berättar om lundmiljöerna i sin trädgård. Ann-Britt bor strax utanför Karlstad och har en fantastisk trädgård på ca 5000 kvm. Hennes föredrag kommer att följas upp med ett besök i hennes trädgård någon gång i maj eller juni. Under föredragskvällen finns det enklare förtäring och lotteri. Inträde: Medlem 50 kr, icke medlem 70 kr.

*

Lördag 21 april kl 11,00. i bibliotekets hörsal. Föredrag: Att skörda regnvatten. Eva Mathiasson som har skrivit en bok om hur man skördar regnvatten och hon kommer denna dag att berätta mer om detta angelägna och aktuella ämne. Vi serverar kaffe med dopp, hembakt så klart. Föreläsningen arrangeras i samarbete med Biblioteket. Inträde: Medlem 60 kr, icke medlem 70 kr.

*

Lördag 26 maj 10,00-13,00, Hagadagen vid Haga koloniområde. Då är det dags för den årliga vårmarknaden där man kan köpa eller sälja växter, trädgårdspinaler mm. Koloniföreningen säljer fika och trädgårdsföreningen säljer lotter. Som vanligt kan man gå på en trivsam tipspromenad i området. Du som vill ha bord och vara med och sälja eller hjälpa till, kontakta Kerstin Hedström tfn 0550-14704 eller 076-7698269.

*

Lördag 16 juni kl 08,00, Årets Sommarresa! Vi börjar dagen med ett besök hos Eva Rundqvist i Lövås, Värmlandsbro. Därefter kommer vi att åka norr ut till Tjärnmyra Stömne i Klässbol som är en stor trädgård med närhet till både skog och sjö. Sedan fortsätter vi till Arvika och äter mat på Gatu Gästgiveri (helgbuffé ingår i resekostnaden). Dagen avslutas på Högvalta handelsträdgård där vi kan köpa växter och fika innan vi åker tillbaka till Kristinehamn. Beräknad hemkomst  kl 18.00.

Kostnad: 300kr för medlemmar, 450kr för övriga (lunch ingår). Medtag eget förmiddagsfika.  Anmälan senast den 8 juni till Lotta Rolfsson tfn 070-6178720 eller lotta.henke@swipnet.se

*

Onsdagen 4 juli, kl 17.00, Sommarträff, Haga Koloniområde Sedan några år tillbaka ordnas en sommarträff tillsammans med föreningar i vårt närområde i mellersta Värmland. Var och en tar med det den vill äta och dricka.

*

Lördag 4 augusti kl 9,20. Rolands plantskola, Då gör vi vår årliga utflykt till Rolands plantskola i Rudskoga, ett paradis för alla perennaälskare. Fina växter till bra priser. Glöm inte att här är det kontanter eller Swish som gäller. Du har också möjlighet att få goda råd från odlarna Ulla-Lena och Jan-Erik Wiik. Ta gärna med en kaffekorg. Samåkning kl 9,20 från parkeringen vid Värmlandsbil på Drevsta.

Söndag 23 september kl 13-15, Skördefest i logen på Haga koloniområde. Kom och fira Äpplets dag med oss! Här bjuds du på provsmakning av årets skörd. Lotteri med många fina vinster. Vet du inte vilka äpplen du har i din trädgård, då kan du ta med dig äpplen och fråga vår ”expert” Lars Hertin. Du som vill medverka kan kontakta Margot Johansson på telefon 070-637 68 19 för att boka bord. Inträde: 40kr för medlem, 50kr för icke medlem. Kaffe o äppelkaka ingår i biljetten.

2017:

Tisdag den 14 februari 2017 kl 18.30. Årsmöte, Hörsalen, Biblioteket. Sedvanligt årsmöte. Därefter får vi lyssna till ett föredrag om bin och biodling. Föredraget hålls av en representant från Biodlarföreningen. Föreningen bjuder på fika. Vi tar tacksamt emot priser till lotteriet. Inget inträde.

Torsdagen den 16/3 kl 18.30 Föredrag i bibliotekets hörsal(2:a vån)”Frö är start på livet” med Ingrid Larsson från Karlstad. Ingrid har varit med och startat upp fröbibliotek på många håll i Värmland. Hennes föredrag knyter an till vårt fröbibliotek. Det kommer att finnas enklare förtäring o lotteri. I samarbete med Studiefrämjandet.

Lördagen den 22/4 kl 11.00 Föredrag i bibliotekets hörsal(2:a vån). Kerstin Ljungqvist från Dals Rostock (länk) kommer att berätta om medicinalväxter förr och nu, namnens betydelse, gamla apotek mm. Kort och böcker kommer att finnas till försäljning. Kaffe med dopp. I samarbete med Biblioteket. Inträde: Medlem 50kr, icke medlem 70kr.

Bildresultat för Matricaria recutita

Lördagen den 20/5 kl 10-13, Hagadagen. Anordnas på Haga koloniområde. Då är det dags för den årliga vårmarknaden. Man kan köpa eller sälja växter, trädgårdssaker mm. Koloniföreningen säljer fika och vi säljer lotter. Tipspromenad runt området. Du som vill ha bord och vara med och sälja något eller hjälpa till, kontaktar Kerstin Hedström tfn 0550-147 04, 070-692088

Söndagen den 18/6 kl 07.30, Årets sommarresa. Det kommer att bli en tur till Östergötland där vi bla kommer att besöka Ekhagens perenner, som är en liten handelsträdgård utanför Rök. Resan är under planering, så uppgifterna här kommer att kompletteras allt eftersom. Vill du följa med så kontakta : Lotta Rolfsson, 070-617 87 20.

Lördagen 5/8 Rolands Plantskola i Rudskoga. Då gör vi vår årliga utflykt till alla perennaälskares paradis. Fina växter till bra priser. Glöm inte att här gäller kontant eller Swish vid betalning. Du har också möjlighet att få goda råd och tips från odlarna Ulla-Lena och Jan-Erik Wiik. Samåkning kl 09.20 från Värmlandsbils parkering.

130803 005

Söndagen den 24 sept kl 13,00-16,00, Skördefest på logen, Haga koloniområde. Kom och fira äpplets dag tillsammans med oss. Här kan du provsmaka årets skörd. Äppelkaka och kaffe på inträdesbiljetten. Lotteri med många fina priser. Kransbindning med Johanna och Moa från Varvsgatans blomsterhandel. Du som vill medverka kontaktar Margot Johansson på telnr: 070-637 68 19 för att boka bord.  Inträde: 40kr för medlem/50kr för icke medlem.

Relaterad bild

Onsdagen den 18 okt, kl 19.00, Trädgårdsbelysning. Vi fortsätter vårt samarbete med eleverna från elprogrammet på Brogårdsskolan under ledning av läraren Jan Andersson.

Du som skulle vilja få se hur din trädgård gör sig med belysningen i höstmörkret så anmäl ditt intresse till Lotta Rolfsson senast den 30 sept,  telnr: 070-617 87 20  eller lotta.henke@swipnet.se

Förevisningen börjar kl 20.00. Korv serveras från kl 19.00. Plats meddelas via mailinglistan och hemsidan. Inträde: 40kr

Tisdagen den 28 nov, kl 18.30 Frösamlarkväll i Bibliotekets hörsal. Vi samlar in och paketerar våra fröer som ska ingå i fröbiblioteket. Du som vill kan göra egna julgrupper tillsammans med Varvsgatans blomsterhandel(till självkostnadspris). Under kvällen bjuds du på kaffe/glögg med gott tilltugg.

Inträde: 40kr för medlem/50kr för ickemedlem.

Du som har samlat in fröer men inte har möjlighet att delta denna kväll kan lämna in dina fröer på biblioteket under veckorna 48-49.

2018

Tisdagen den 20 feb kl 18.30. Årsmöte, Hörsalen i Biblioteket. Sedvanligt årsmöte. Därefter får vi lyssna till ett föredrag om Vänernaturen i ord och bild av Bengt Brunsell. Vi får uppleva Vänern och dess skärgårdar i olika skepnader genom olika årstider. Föreningen bjuder på fika. Vi tar tacksamt emot priser till lotteriet. Inget inträde.