Söndagen 2/6 , kl 10.00-12.00, Hagadagen, Haga koloniområde. Det är åter dags för den årliga vårmarknaden på Haga koloniområde. Här kan man köpa och sälja växter och trädgårdsgrejer, köpa lotter mm. Tipspromenad runt i området, där du också kanske kan inspireras av andras odlarglädje. Du som vill låna bord till din försäljning eller vara med och hjälpa till, kontakta Kerstin Hedström tfn 076-7698269.

Aronia sylt med konjak

Aronia sylt

Tid: ca60min

1 liter bär, sköljda och avrunna

2 dl vatten

3 dl socker

1 tsk vaniljsocker

2 stjärnanis

1 liten bit torkad ingefära

saft från ½ citron

Mörk och vacker och underbart god blir Aronia sylten om någon matsked mörk rom eller konjak tillsätts.

Ingefäran kan uteslutas eller ersättas med andra kryddor tex kardemumma och kanel.

Sylten står sig några månader. För längre hållbarhet måste konserveringsmedel tillsättas. Följ anvisningarna på förpackningen.

Hetta långsamt upp bär och vatten och låt koka på svag värme, tills bären faller sönder ca 15min. Blanda vaniljsockret i i sockret och rör ned i grytan.

Tillsätt kryddorna och citronsaften, låt koka tills det blir simmigt, ca 20min.

Ta grytan från värmen, fiska upp kryddorna, skumma väl och häll sylten på rena varma burkar. Sätt genast på lock. Låt burken stå någon vecka innan sylten avnjutes!