Lördagen 30/3, kl 11.00, Bibliotekets hörsal. Planera perennrabatt i färg & form. Camilla Danielsson föreläser om hur man kan planera sina perenna rabatter i färg och form. Camilla bloggar och har skrivit boken ”Känn trädgården”. Kom och låt dig inspireras inför den kommande växtsäsongen. Boken kommer att finnas till försäljning. Vi serverar kaffe med dopp, hembakt så klart! Inträde: Medlem 50kr / icke medlem 70kr..

Morotsrutor

Morotsrutor med lemon curd & frosting

30-35 stycken.

Lemon Curd

Förbered dagen före så att den blir kall i kylskåpet.

1 citron

Strimlade citronskal

Valnötter

Gör så här

1. Lemon curd: Finriv citronskalet och pressa saften ur citronen. Koka upp citronskal och citronsaft, 1 dl socker och smör tills allt löst sig. Låt det svalna lite.

2. Vispa ägg och 1/2 dl socker poröst och blanda det med citronkrämen. Sjud på svag värme tills krämen tjocknat. Den får inte koka. Häll upp krämen i en burk, låt det svalna och sätt på ett lock. Förvara burken i kylskåpet. Hållbarheten är 10-12 dagar.

3. Botten: Sätt ugnen på 175 grader. Kläd en långpanna, ca 30×40 cm, med bakplåtspapper.

4. Vispa socker och matolja i ca 5 minuter så att sockret börjar lösa sig. Tillsätt ett ägg i taget och fortsätt vispa tills smeten är vit och porös.

5. Blanda vetemjöl, bikarbonat, salt, kanel, muskot och nejlika. Vänd varsamt ner blandningen i äggsmeten.

6. Vänd ner morötter och valnötter och blanda det varsamt. Häll upp smeten i längpannan och grädda i ca 20 minuter, tills kakan känns torr. Testa med en provsticka. Stjälp upp den på ett galler och låt den svalna.

7. Frosting. Vispa ihop smör, florsocker och färskost.

8. Bred ett tunt lager lemon curd över hela kakan. Toppa sedan hela kakan mad frostingen.

9. Dela morotskakan i lagom stora bitar. Garnera med tunna strimlor av citronskal och valnötter.