OBS! Söndagen 22/9, Skördefesten inställd!

Trädgårdsresan till Sofieros trädgårdsdagar 2019 del 3

Efter en god natts sömn och stärkta av en god frukost på hotellet i Helsingborg, så styrde bussen kosan mot Sofiero som ligger i norra delen av Helsingborg. Väl inne i parken fanns det mycket att se. Dels parken som den är, och dels alla utställare och försäljare. Parken är till vardags en välbesökt oas av Helsingborgarna. Parken innehåller bla den berömda rhododendrondalen, melonhus, vinhus, orangeri, köksträdgård, barnträdgård, krassegång, vinodling på friland, dahlia trädgården, häcklabyrint, osv.

Ett av tävlingsbidragen.
Odlings-tv hade kapat bort tak och sidor på en gammal husvagn och ersatt det med kanalplast, en bra och annorlunda odlingsidé som inte behöver kosta en förmögenhet.
Smakfull färgkombination utanför orangeriet.

Under dessa tre årliga trädgårdsdagar fylls parken av utställningar, tävlingsplanteringar, odlingsföreningar, föreläsare, odlings-tv, närproducerad mat, försäljare av allehanda trädgårdsrelaterade grejer mm.

Tre av Carl Milles verk var utställda i Orangeriet, där de samsades med olika utplanteringsväxter. Blomman för dagen klättrade rakt upp lite här och där på snören i grupper om fyra.
En av tävlingarna som fanns i parken, var att utse det vackraste dukade bordet.
Det fanns olika perenner, rosor o buskar till salu. Några var nyheter för mig, andra var gamla rabattbekanta. Färgskalan i år verkade vara lila/blått både bland försäljarna men också i rabatterna i parken.
Fanns inte bara växter……
Stigen som går ned från barnens trädgård är lång och brant. Fortsätter man den så kommer man ut till havet där kungligheterna förr badade. Men viker man till vänster när stigens räcke tar slut, så kan man vandra uppför ravinen i rhododendronens skugga. Buskarna är enorma och under porlar en bäck fridfullt. Ett lugnt ställe att vila från intryck när hela parken är fylld av aktiviteter och människor.
Det frodiga japanska gräset Hakone böljade vackert.
Inspirerande rabatter!
jag ”Farbror Grön” var en mycket duktig intervjuare.
Kanterna på denna köksodling bestod av äppelplantor!
Melonhuset var till hälften nedgrävd, förmodligen för att kunna lagra värme.
De stora vattenmelonerna var upphängda i väv för att inte knäcka plantan.
Ibland är det enkla det vackra.

Det finns mera bilder, men jag tänkte att ni kan gå in på föreningens facebooksida och se vad övriga medlemmar har tagit för bilder.

Dagen på Sofiero var intressant o inspirerande. Det är så man vill hem och göra nya trädgårdsprojekt. Kan varmt rekommendera parken.