Söndagen 2/6 , kl 10.00-12.00, Hagadagen, Haga koloniområde. Det är åter dags för den årliga vårmarknaden på Haga koloniområde. Här kan man köpa och sälja växter och trädgårdsgrejer, köpa lotter mm. Tipspromenad runt i området, där du också kanske kan inspireras av andras odlarglädje. Du som vill låna bord till din försäljning eller vara med och hjälpa till, kontakta Kerstin Hedström tfn 076-7698269.

Föredrag om att skörda regnvatten

Lördagen den 21 april gästades Kristinehamns trädgårdsförening av Eva Mathiasson som föreläste om att skörda regnvatten. Eva har tillsammans med Susanne Widlundh skrivit en bok om detta intressanta och aktuella ämne. Eva menar att skörda regnvatten är en filosofi och ett förhållningssätt. Istället för att vattna våra växter med det kommunala dricksvattnet så ska vi samla vatten för bevattning. Föreläsningen innehöll många fina bilder på exempel på hur man kan samla vatten, allt ifrån enkla kärl till större behållare som är konstverk i sig till akvedukter. Men det handlar inte bara om att samla vatten. Man ska också tänka på vilka växter som klarar vilket klimat. För att hindra uttorkning kan man bygga olika vindskydd i sin trädgård för att minska avdunstning och uttorkning. Eva avslutade föredraget med att visa bilder från sin trädgård i Brantevik. I denna trädgård finns ingen gräsmatta, bara växter och gångar av olika material. 2013 vann hon Trädgårdstoppen.

För er som missade detta föredrag så finns ett ex av boken att låna av föreningen.