Söndagen den 23/9 kl 13-15 Skördefest på Haga loge. Provsmakning, sortbestämning av äpplen, lotteri, kaffe o äppelkaka. Inträde: 40kr/ 50kr för ickemedlem.

Glöggmingelkväll bland fröer och lökar

Kvällens arrangemang samlade elva besökare. Först så packades årets skörd av fröer som medlemmarna har skänkt till fröbiblioteket. Sedan så visade Johanna Aksoy Hedberg från Varvsgatans Blomsterhandel hur man kunde göra olika sorters jularrangemang. Hon hade med sig många fina och användbara växter som vi fick lära oss mer om.

Johanna visar förslag på jularrangemang

Nytt i år är tex att det finns hyacinther med vaxade lökar i olika färger som extra dekoration i arrangemang på tex fat eller i skålar.

Det fanns vita, täta julrosor, speciellt framodlade, som var bladlösa som passar bra till blomarrangemang inomhus.

Julrosarrangeman

Bladlösa julrosor med otroligt mycket blomknoppar!

Hyacinth multiflora är en hyacint med flera stammar och skirare blommor än vanliga hyacinter.

Hyacinth Multiflora – Flerstammig skir hyacint

Amaryllis i mossa, dekorerat med små frukter av någon gurksort, torkad stjärnanis, kottar, guldkula.

Miniamaryllis var en intressant bekantskap. Lökarna på Amaryllis o hyacint kan slås in i mossa och viras runt med valfri blank tråd. Sen kan de läggas ned på fat, sen när de växer så dras de mot ljuset och får rundade stammar som är dekorativt.

När vi var klara med skapandet av juliga arrangemang så njöt vi av det dignande bordet med juliga smaker! Synd att fler inte kom, för det var himla trevligt!

(Klicka på bilderna för att se dem uppförstorade)