Tisdagen den 28 nov, kl 18.30 Frösamlarkväll i Bibliotekets hörsal. Vi samlar in och paketerar våra fröer som ska ingå i fröbiblioteket. Du som vill kan göra egna julgrupper tillsammans med Varvsgatans blomsterhandel(till självkostnadspris). Under kvällen bjuds du på kaffe/glögg med gott tilltugg. Inträde: 40kr för medlem/50kr för ickemedlem. Du som har samlat in fröer men inte har möjlighet att delta denna kväll kan lämna in dina fröer på biblioteket under veckorna 48-49.

Vilket fantastiskt bär- och fruktår!

I våras så måtte bina ha varit riktigt i farten med tanke på hur mycket bär och frukt det har blivit i både naturen och i trädgårdarna.

I min egen trädgård är det äpplen och krikon som ger mycket frukt. Men tyvärr förpestar den lilla masken äppelvecklare vart enda äpple mer eller mindre våldsamt. I Silva äpplena är den som galen, så de körs direkt på komposten. Så i höst ska jag nog ta bort trädet eller ympa om med någon roligare sort istället……

Silvas skörd, men allt har inte trillat ned än...

Silvas skörd, men allt har inte trillat ned än…

Den vanliga Transparante Blanche ger vackra och lagoma äpplen. Brukar frysa in klyftor att ha till äppelkräm på vintern. Men jag har även en röd variant av samma sort. Den ger stora frukter som är julröda. God smak. Men otroligt vindkänslig, så oftast räcker det med några timmar blåst för att tömma trädet på frukt. Men i år har det gått ganska bra, trots att det stormat och slitit i trädet.

Den vanliga Transparante Blanche, ett gott ätäpple om man inte väntar för länge. Helt underbar till knäckig äppelpaj...

Den vanliga ”Transparante Blanche”, ett gott ätäpple om man inte väntar för länge. Helt underbar till knäckig äppelpaj, äppelkräm, äppelkaka, äppel… En frukt man hade med sig till skolans fruktstund.

Den röda varianten. Brukar bli ännu större frukter vid sämre pollinering, då trädet satsar allt på de få frukter som är.

Den röda varianten. Brukar faktiskt bli ännu större frukter vid sämre pollinering, då trädet satsar allt på de få frukter som är.

Den röda tänker jag testa att göra äppelmos av bla.

Är ju ingen husmor direkt…..MEN i år har jag faktiskt gjort svart vinbärssaft och röd vinbärsgelé! Inte illa som premiär!

Det går även att lämna in äpplen till musterier och få tillbaks en välsmakande, egenodlad äppelmust.

Av krikonen, som plågats svårt av bladlöss, ska jag testa att göra ”Plommon i Madeira”. Krikonen är skorviga, fula och små, men testa ska jag!

Krikon: en hat-älskad frukt...

Krikon: en hat-älskad frukt…

Kikade lite i böckerna på bilden och då hittade jag ett recept ”Plommonsylt med stjärnanis”, som jag nog också ska testa.

De enda kokböckerna om enbart bär o frukt i min hylla....

De enda kokböckerna om enbart bär o frukt i min hylla….

Har googlat och kikat igenom kokbokshyllans 90 böcker, men insåg då helt plötsligt att de bästa recepten finns ju här på hemsidan! Så kolla du här med om du känner inspiration att laga något av skörden för att njuta av i vinter. (Klicka på Recept uppe i menyn.)

One Response to “Vilket fantastiskt bär- och fruktår!”

• Margaretha:

Får du mycket äpplen och vill ha must. Lämna in till Eva Håkansson ”Galen i äpplen”. Hon har öppnat sitt musteri i Folkets Hus Bäckhammar, i deras kök.