Lördagen 3/8, Rolands plantskola i Rudskoga. Här kan du denna dag köpa fina växter till bra priser. Glöm inte att här är det kontanter eller Swish som gäller. Du har möjlighet att få odlingsråd av de duktiga odlarna/ägarna Ulla-Lena och Jan-Erik Wiik. Ta gärna med egen kaffekorg. Samåkning kl 9.20 från parkeringen vid Värmlandsbil på Drevsta.

Kom ihåg receptbanken!

Nu är skördesäsongen i full gång med allt vad det innebär. Rotfrukterna har ännu en tid kvar i jorden för att bli riktigt goda och välutvecklade. Sommaren var lite för solfattig och sval för andra grönsaker som tex tomater för att ge stor skörd. Men man får vara glad för det lilla som man kan skörda!

Använd gärna den receptsamling som finns här ovan bland flikarna. Det är recept som har samlats in när föreningen har haft Skördefest vid Haga. Där i kan man hitta många och goda anrättningar!

Här är ett ”smakprov”:

Grönkålspesto

2 dl grönkål, sköljd och strimlad

1 dl valnötter eller pinjenötter

1 st vitlöksklyfta

1 dl parmesan, riven

1 dl olivolja

Gör så här:

Mixa allt  med mixerstav till lagom slät pesto. Smaka av med salt, peppar och ev mer olivolja.

One Response to “Kom ihåg receptbanken!”

• Lena F:

Bra påminnelse!
    Att göra pesto är ett gott sätt att använda diverse gröna blad, som dill, persilja brännässla kirskål…..