Author Archive

Toppenerbjudande!

Från och med 1 juli – 30 sept finns det möjlighet att bli ny medlem till halva årsavgiften! Medlemskapet gäller då för hösten, perioden 1 jul-31 dec 2020. Fyll i dina uppgifter och välj Kristinehamns Trädgårdsförening i rullmenyn för lokalförening, samt uppge kampanjkod: 2020HALV på www.tradgard.org/medlem.

Äntligen!

Äntligen en aktivitet som blir av!
Lördagen den 1 augusti är det dags för vårt årliga medlemsbesök hos Rolands planskola. Med anledning av Coronaviruset så blir det ingen samåkning eller samling på Drevstad utan var och en får ordna med egen transport.
Betalning sker med Swish eller kontanter. Glöm inte kaffekorgen!

Klockan 10 är vi välkomna.

Undrar du över något så kontakta mig eller någon i styrelsen.

Hälsningar Lotta

Lite av varje

*Styrelsen har bestämt att ställa in Hagadagen pga för få funktionärer.

*Sommarresan till Dalarna ställs in, pga av Corona läget.

*Föreningen kommer att vara med ute vid Gustafsvik när trädgården där öppnar för säsongen den 30/5 kl 11.00. Vi är där för att informera om trädgårdsföreningen och kommer att sälja lite växter. Är det någon som vill vara med eller som har växter men inte vill vara med själv kan kontakta Lotta senast den 28/5. (Annonseras ej om i NKP, utan endast info här på hemsidan och Facebook.)

Info från Riksförbundet:

Varför inte ta och värva nya medlemmar? Tidningen är faktaspäckad, intressant, snygg och mycket prisvärd. Det finns rabatt på köp hos olika företag, fri rådgivning av trädgårdsrådgivare. Rabatt på trädgårdsresor anordnade i riksförbundets regi, mm. Gå in via den här länken. Du  måste ange förenings namn och kampanjkoden VÅR20.

Man också ge bort ett medlemsskap i tex inflyttningsgåva till nyblivna husägare, eller till någon som fyller år, eller till någon som helt enkelt gillar trädgård och växter! Även här ska du ange förenings namn och kampanjkoden VÅR20.

Lördagens besök hos Svedrins trädgårdshandel är inställt.

Inställt

Aktivitetskvällen den 24/3 är inställd pga av det rådande läge som nu gäller pga av Coronaviruset. Håll fortsatt utkik här, så får vi se när vi åter kan ses.

Gå gärna med i föreningens facebookgrupp där du kan följa de vårtecken som dyker upp i natur och trädgård och dela odlingserfarenheter och växtdrömmar osv. Kanske har du någon växtfråga som någon eller några har ett eller flera svar på..?

Här kommer lite gröna länkar till grönskande sidor:

Farbror Grön

Trädgårdsbloggen Getingedalens Gröna

Impecta fröhandel

Lindbloms fröer (ekologiska)

Anjas Hill trädgårdsablogg

Skillnadens Trädgård

Glädjekällan blogg

Utslagen blodört

En gott & blandat kväll!

Tisdag den 24 mars kl 18.30 är det Aktivitetskväll, Hörsalen i Biblioteket.    Kvällens program kommer att bestå av olika aktiviteter där vi byter fröer eller sticklingar med varandra, du som inte har något att byta kan få köpa. Lena och Minna visar sin bokashi och svarar på frågor.
Varvsgatans blomsterhandel kommer och berättar om årets trender
inom krukväxter.
Det kommer att vara tävlingar och lotteri, enklare förtäring.
OBS! Anmälan till Carina Bäckström senast den 19 mars på telefon 070-82916 97 eller e-post carina.barbro.backstrom@gmail.com
Inget inträde för medlemmar, övriga 50 kr

Ta gärna med dig vänner och bekanta och glöm inte att anmäla er. (Är så vi ska veta hur många vi blir, med tanke på förtäring osv)

Årsmöte 2020!

Tisdag den 25 februari kl 18.30 Årsmöte, Hörsalen i Biblioteket

Sedvanligt årsmöte. Vi fortsätter kvällen med att visa bilder från resan
till Sofiero men vi kommer också att diskutera hur vi vill att våra
kommande möten och aktiviteter ska vara.
Föreningen bjuder på fika. Vi tar tacksamt emot priser till lotteriet.
Inget inträde.

Håll utkik efter inbetalningskortet!

Riksförbundet Svensk Trädgård har infört en ny rutin för utskick av inbetalningskort för medlemsavgiften i trädgårdsföreningen. Inbetalningskortet för medlemsavgiften 2020 kommer med sista numret av Hemträdgården! Medlemsbrev med program kommer i mitten av januari. Medlemsavgiften för 2020 ska vara betald senast 29 februari 2020. /Hälsningar styrelsen

Trädgårdsbesök den 23/9

Måndagen den 23 sept kl 17 är vi välkomna att besöka Anita och Jan Lillemägis trädgård på Kampbacken 11.

De vill visa hur trädgården kan se ut om inte tiden räckt till. De vill få idéer om vad de kan göra med sin trädgård, veta vilka växter som finns där. Vi ser oss omkring i deras trädgård och diskuterar sedan vad som kan göras. Enklare förtäring kommer att finnas.

Anmäl om du kommer till Lotta senast den 20 sept,  lotta.henke66@gmail.com eller 070-617 87 20.

OBS vid regn ställs aktiviteten in.

Ett annat tips under hösten är:

Trädgård i norrsken och midnattssol:

Tisdagen den 1 oktober får vi lyssna till Mariana Mattsson, författare och krönikör i Hemträdgården. Hon berättar om hur det är att odla i det lappländska klimatet med allt från norrsken till midnattsol. Föreläsningen är ett samarrangemang med Karlstads Trädgårdssällskap.

Tid och plats: Tisdagen den 1 oktober kl 18 – 19.30, Lagergrensgatan2 (Gjuteriet), sal Skeppet. Alltså i Karlstad.

Kostnad: 90 kr för medlem, 140 kr för icke medlem

Anmäl din till Lotta Rolfsson, senast den 25 september eller så snart som möjligt på e-post: lotta.henke66@gmail.com

Inställd skördefest

Skördefesten ställs in i år, men vi hoppas att återkomma med den nästa år igen.