Lördagen 5/8 Rolands Plantskola i Rudskoga. Då gör vi vår årliga utflykt till alla perennaälskares paradis. Fina växter till bra priser. Glöm inte att här gäller kontant eller Swish vid betalning. Du har också möjlighet att få goda råd och tips från odlarna Ulla-Lena och Jan-Erik Wiik. Samåkning kl 09.20 från Värmlandsbils parkering.

Author Archive

Öppen Trädgård! Missa inte tillfället! 16/7 mellan kl 12.00-18.00!

Öppen Trädgård har tidningen Land haft sedan ca 20 år tillbaks. Arrangemanget är över hela Sverige, så kolla i den här listan http://www.land.se/oppentradgard/#/  och hitta något intressant! Försök gärna att se så många trädgårdar som möjligt. Gör en resplan före och var i tid vid den första trädgården, så du kan gå in direkt när klockan slår 12, då hinner du garanterat med flera trädgårdar.

Så kom ihåg dagen den 16/7 mellan kl 12.00-18.00.

Håll utkik efter skylten här nedan som ska sitta i öppningen till varje trädgård.

Rätta svar!

Hej alla!

Efter att ha rättat alla 47 inlämnade tipslappar har jag kommit fram till att det är 5 personer med 11 rätt. Första frågan fick jag stryka då jag kastat om två siffror.
Utslagsfrågan: Antal mandelbiskvier var 75 st:
Vinnare blev : Mary Yngström som hade 11 rätt och gissade på 80 st mandelbiskvier och var därmed närmast !

Rätta raden:
1.      Utgått p.g.a. tryckfel
2.  x   rätt svar 18 juni
3.  1   rätt svar Kronprinsesse Mary
4.  2   rätt svar Drygt 300.000
5.  2   rätt svar Cichorium intybus
6.  1   Åkerfräken (Equisetum arvense)
7.  x   Idegran (Taxus baccata)
8.  1   Jardin
9.  1   Primörer
10. x  England
11. 1  Kalabalik
12. x  Svart Aronia (A. Melanocarpa)

/Hälsar Margareta Johansson Ahlén

Recept till kommande odlingssäsong

Från att har varit en heltokig samlingsröra så har det (förhoppningsvis) blivit lite mera ordning i receptsamlingen. Nu är det bara att klicka på fliken ”Goda Gröna Recept” så kommer ni till en lista med alla recept som varit med på Skördefesten. Sen är det bara att klicka på receptfavoriten!

Smaklig spis!

Haga-dagen!

På lördag är det åter dags för Haga dagen!

Hoppas du/ni dyker upp och kollar in vad som erbjuds och kanske njuter av en kaka o kaffetår? Vi har beställt vackert väder så kanske kan man sitta ute med sitt fika! Läs mer i kolumnen här till vänster vad som gäller för dagen.

Välkomna!

Så här såg det ut 2014!

mariebergsskogens odlartävling 2017

Föreläsning 22/4 : Medicinalväxter

Medicinalväxter förr och nu,  Elva kaffe med föreläsning av Kerstin Ljungqvist från Dals Rostock. Hon berättar om medicinalväxter förr och nu, om verksamma ämnen, namnens betydelse, gamla apotek mm. Kort och böcker kommer att finnas till försäljning.

Tid: Lördagen den 22 april kl 11.00. Plats: Hörsalen, Biblioteket.

Inträde: 50 kr för medlemmar och 70 kr för icke medlemmar. Kaffe med dopp ingår i inträdet.

Vårliga tips

Så här års är det många som har sådder i olika stadier i fönstren lite här och där. Tyvärr är det lite marigt att få fina och knubbiga plantor med bara fönsterljus, utan helst bör man ha speciella växtlysrörarmaturer som belyser plantorna. Men jag snubblade över den norska varianten av Vi i villa och det fanns där ett bra och enkelt tips. Där var  en trädgårdsmästare som experimenterat lite och upptäckt att om man gör en liten vägg klädd med aluminiumfolie och ställer i ena kanten av odlingslådan så får växterna mer ljus från motsatt sida och växten växer rakare och knubbigare för att den slipper kämpa och dra sig mot ljuset. Testa gärna o berätta om det funkar!

Här nedan är ett klipp om hur man enkelt kan odla potatis på tex balkongen. Man kan ju odla i en vanlig hink, men kan vara svårt att avgöra när man ska skörda/hur stora potatisarna är. Men med den här så kan man lyfta upp innerkrukan försiktigt och kika…  Klicka på bilden för att se filmklippet.

Bildresultat för easy-harvest potato planter

Jag funderar starkt på att prova att odla sötpotatis. Den trivs väl egentligen på lite varmare breddgrader, men har man något varmt läge så kommer man nog rätt långt. Växten är inte släkt med vår vanliga potatis utan med bla blomman för dagen. För att få knölar så krävs det planering, för man måste få fram sticklingar med rötter som sedan planteras ute.

Kort svensk odlingsinstruktion här.

Det finns en mängd amerikanska klipp där (pratglada)hobbyodlare delar med sig av sin odlingskunskap.

Klipp 1, klipp 2, klipp 3, klipp 4.

Lär dig mer om frö-bibliotek!

Torsdag den 16/3 kl 18.30 i bibliotekets hörsal kan man få lyssna till när Ingrid Larsson från Karlstad berättar om sina erfarenheter när hon har startat fröbibliotek på flera orter. Välkomna!

Rapport från Årsmötet 2017

Ett 30-tal medlemmar hade hörsammat inbjudan av alla de 166 medlemmar som föreningen just nu består av. Mats Thorén valdes till att leda årsmötet. Lotta Rolfsson omvaldes till föreningens ordförande för ännu ett år. Minna Sainio, Margareta Ahlén Johansson och Margot Johansson omvaldes på två år. Ett fyllnadsval skedde, och då invaldes Lennart Nyqvist på ett år. Sekreteraren Marie-Louise Örtengren avtackades med blommor o present efter väl utfört arbete i styrelsen.

När själva årsmötet avslutades, så serverades smörgås o kaffe, och små små chokladhjärtan – för det var ju Alla hjärtans dag

Sedan tog Anna-Karin Olsson Heino från Römossens Honung i Ölme vid, och berättade om sina bin – hur allt fungerar, vilka grejer som behövs, vilka sorter det finns, vad de äter,  hur man skördar, hur olika dragväxter kan få honungen att smaka lite olika, vad bina gör på vintern osv.

årsmöte 1

Efter föredraget så blev det lottdragning. Vinstbordet var både långt och välfyllt, så många gick hem med vinst under armen.

årsmöte 2DSCN3053

Tack alla ni som kom! Alltid trevligt att träffa både nya och gamla medlemmar! Välkommen åter!

Årsmöte 2017

Tisdagen den 14 februari kl 18.30 så inbjuder vi till Årsmöte i bibliotekets hörsal(2:a vån). Då blir det sedvanlig årsmötesförhandling. Sedan blir det ett föredrag om ”Bin & biodling” med en representant från Biodlarföreningen. Föreningen bjuder därefter på fika. Lotteri kommer det naturligtvis också att bli. Om du vill så får du gärna skänka någon gåva som vinst till lotteriet. Gratis inträde. Välkomna!

Vårens och sommarens programpunkter finns nu att läsa under fliken ”Aktiviteter 2017” uppe i menyn. Anmäl dig gärna redan nu till sommarens resa!