Lördagen 3/8, Rolands plantskola i Rudskoga. Här kan du denna dag köpa fina växter till bra priser. Glöm inte att här är det kontanter eller Swish som gäller. Du har möjlighet att få odlingsråd av de duktiga odlarna/ägarna Ulla-Lena och Jan-Erik Wiik. Ta gärna med egen kaffekorg. Samåkning kl 9.20 från parkeringen vid Värmlandsbil på Drevsta.

Author Archive

Lite av varje

Vi har konstaterat att vi saknar flertalet medlemsavgifter tyvärr. Så vi vill gärna påminna om att betala in. Medlemsavgifterna är en förutsättning för att vi ska kunna anordna olika aktiviteter.

Den 16 /6 så blir det en sommarresa som går till Vintrosa, Örebro och Karlskoga. Läs mer om resan här.  Resan kostar 250 kr för medlem och 300 kr för ickemedlem. Anmälan sker till Lotta Rolfsson se länken här ovan senast den 10/6. Välkomna!

Glöm förresten inte av att anmäla er till Sofiero-resan som är den 23-25 aug. Huvudmålet med resan är att besöka arrangemanget Sofieros trädgårdsdagar, men på både dit- och hemresa så kommer vi att besöka bla Tage Andersens gård Gunillaberg. Läs mer om resan på Vänerbuss hemsida.

Hagadagen! Sälj och köp växter!

Söndagen 2/6 , kl 10.00-12.00, Hagadagen, Haga koloniområde.

Det är åter dags för den årliga vårmarknaden på Haga koloniområde. Här kan man köpa och sälja växter och trädgårdsgrejer, köpa lotter mm. Tipspromenad runt i området, där du också kanske kan inspireras av andras odlarglädje. Du som vill låna bord till din försäljning eller vara med och hjälpa till, kontakta Kerstin Hedström tfn 076-7698269. Vill du inte sälja själv så kan vi hjälpas åt och sälja åt varandra.

Bäckemo föreläsning!

En inbjudan till föreningens medlemmar kommer från Kils hemträdgårdsförening angående en föreläsning som ska vara på Kulturhuset Kil Arena den 6/4 kl 14.00.

Sara Bäckemo är känd från sin trädgårdsblogg ”Skillnadens Trädgård” och man har kunnat se henne på tv och på You Tube.

Hon kommer denna gång prata om: ”Vinterodling – skörda när det är kallt”.

Läs mera/ förköp av biljett gör man via länken: http://kulturhusetkilarena.se/event/skillnadens-tradgard-med-sara-backmo/

Nissebo trädgård

När årsmötet var färdigt så fick vi lyssna på Åsa Gillengren som har företaget Nissebo Trädgård och hon har hand om trädgården ute på Gustavsvik. Vi fick höra om hennes odlingserfarenheter, om vart namnet Nissebo kommer ifrån, om Gustavsviks pampiga historia och dess förfall, osv. Var mycket intressant. Bland annat fick vi se den enda kända ritningen över trädgården, gjord år 1893.

Senare i år när sommaren har kommit, så ska föreningen besöka Gustavsvik och se hur trädgården och anläggningen i sin helhet har utvecklats. Tid o dag kommer senare.

2019 års program

De flesta medlemmar har i nuläget fått det nya programbladet i brevlådan. Skulle man råka slarva bort eller så, så finns innehållet på hemsidan, under fliken ”Aktiviteter 2019”. Välkomna till ett nytt och innehållsrikt trädgårds år!

Och glöm inte bort Årsmötet 19/2 kl 18.30 i Bibliotekets hörsal! Det blir sedvanlig årsmötesförhandling, fika, intressant föreläsning, lotteri. Läs gärna mer under fliken som jag tipsade om här ovan.

Skördefest!

På söndag den 23/9 kl 13-15 så är det Skördefest i logen på Haga koloniområde. Vi firar också äpplets dag.

Provsmaka alster gjorda på årets skörd, och kanske fylla på ditt eget skafferi?

Ta gärna med äpplen du vill sortbestämma, Lars Hertin hjälper dig då med sin mångåriga kännedom om äpplen. Lotteri. I inträdesbiljetten ingår kaffe och äppelkaka.

Inträde 40:- för medlem, 50:- för icke medlem.

Ett arrangemang i samarbete med Studiefrämjandet och Villaägarna.

Fröbiblioteket

Ni som har samlat frö får förpacka det själva i tex kaffefilter och skriv på vilka fröer som finns i påsen. Vi återkommer med mer info om när man kan lämna in sina fröer på biblioteket.

Trädgårdsfrossa i hela landet på söndag! Missa det inte!

Söndagen den 1 juli är det åter igen dags för det stora evenemanget ”Tusen Trädgårdar 2018”. Öppet kl 10.00-17.00. Evenemanget är över hela Sverige och det är allt ifrån vanliga villaträdgårdar till parker och koloniområden mm. Bredden är stor, det finns allt från rena samlarträdgårdar, till det vanligare ”Gott å blandat” trädgårdar. Tror att det säkerligen finns en trädgård för varje önskemål och intresse. Kolla in vilka trädgårdar som finns i ett visst landskap eller område och pricka in de du vill se. Kolla om du kan göra en rutt av dina önskade besöksträdgårdar på den tid som trädgårdarna är öppna denna dag. Gå upp i tid, käka frukost och packa fikakorgen(och ev paraply, för man vet aldrig…) och åk i väg så du är vid den första trädgården när den öppnar, så hinner du förhoppningsvis med 2-4 st trädgårdsbesök under dagen beroende på hur långt det är mellan trädgårdarna. Ha gärna med lite kontanter eller Swish i mobilen, för en del säljer plantor som man kanske gillar. Här kommer länken där du kan söka efter intressanta trädgårdar: Tusen Trädgårdar

Resa och Facebook

Om man vill hänga med på en trevlig trädgårdsresa, så är det hög tid att anmäla sig! Senast den 8 juni, till Lotta Rolfsson. Läs mer i inlägget här nedan om vart vi styr kosan.

Härom dagen startade föreningen en facebookgrupp för föreningens medlemmar som ett komplement till hemsidan. Så om du är medlem och facebook-ansluten så får du gärna söka upp Kristinehamns Trädgårdsförening och klicka att du vill gå med. Vi hoppas att många vill dela med sig av sina bästa växttips, odlingstips, recept och mycket mer. Varför inte byta växter? Eller fråga om någon växt du inte vet namnet på? Huvudsaken är iallafall att det ska handla om trädgård och växter.  Välkomna!