Tisdagen den 28 nov, kl 18.30 Frösamlarkväll i Bibliotekets hörsal. Vi samlar in och paketerar våra fröer som ska ingå i fröbiblioteket. Du som vill kan göra egna julgrupper tillsammans med Varvsgatans blomsterhandel(till självkostnadspris). Under kvällen bjuds du på kaffe/glögg med gott tilltugg. Inträde: 40kr för medlem/50kr för ickemedlem. Du som har samlat in fröer men inte har möjlighet att delta denna kväll kan lämna in dina fröer på biblioteket under veckorna 48-49.

Author Archive

Glöm inte!

Onsdagen den 18 okt, kl 19.00, Trädgårdsbelysning. Vi fortsätter vårt samarbete med eleverna från elprogrammet på Brogårdsskolan under ledning av läraren Jan Andersson.

Du som skulle vilja få se hur din trädgård gör sig med belysningen i höstmörkret så anmäl ditt intresse till Lotta Rolfsson senast den 30 sept,  telnr: 070-617 87 20  eller lotta.henke@swipnet.se

Förevisningen börjar kl 20.00. Korv serveras från kl 19.00. Plats meddelas via mailinglistan och hemsidan. Inträde: 40kr

Bild från tidigare år

Häng med!

Påminnelse om helgens begivenhet:

Skördefest på Haga koloniområde!

Tid: Söndagen den 24 september kl 13 – 16.

Plats: Logen, Haga koloniområde.

På söndag är det skördefest på Haga. Vi firar också äpplets dag. Här kan du smaka på vad årets skörd har gett och kanske fylla på ditt eget skafferi. Hemgjord äppelkaka och kaffe på inträdesbiljetten. Lotteri med många fina priser. Kransbindning under ledning av Varvsgatans blomsterhandel.

Inträde 40 kr/ 50 kr för icke medlem

Hösten är här!

Nu har alla medlemmar fått hem nya programbladet i sina brevlådor eller via mail.

Kvällen med ”Trädgårdsbelysning” behöver alltså en trädgård, så känner du för att låna ut din trädgård för några timmar den kvällen så anmäl dig till Lotta.

Om du som medlem har e-post så kan vi lägga in dig i vår mailinglista, så kan du få aktivitetspåminnelser, info och program. Anmäl din adress till: tradgardkristinehamn(snabel a)outlook.com

Det är skördetid nu och här på hemsidan finns en hel del recept att använda. Kolla under fliken här ovan! Har du något recept du vill dela med dig av så lägger vi gärna in det under fliken också.

Vill du berätta om dina odlarmödor eller kanske upptäckter i trädgården eller har någon specifik växt du vill berätta om eller något annat som har med trädgård att göra så skriv till oss så lägger vi in din berättelse på hemsidan.

Välkomna till en trivsam höst!

Morot

Dag för perenna-älskare!

På lördag (5/8) så är det åter dags att styra kosan mot Rudskoga och en av dess perennaodlare, Rolands plantskola. Betalningsmetoder på plats: Kontant eller Swish.

För samåkning så samlas vi på Värmlandsbils parkering kl 9,20.

Välkomna!

Rolands plantskola

Öppen Trädgård! Missa inte tillfället! 16/7 mellan kl 12.00-18.00!

Öppen Trädgård har tidningen Land haft sedan ca 20 år tillbaks. Arrangemanget är över hela Sverige, så kolla i den här listan http://www.land.se/oppentradgard/#/  och hitta något intressant! Försök gärna att se så många trädgårdar som möjligt. Gör en resplan före och var i tid vid den första trädgården, så du kan gå in direkt när klockan slår 12, då hinner du garanterat med flera trädgårdar.

Så kom ihåg dagen den 16/7 mellan kl 12.00-18.00.

Håll utkik efter skylten här nedan som ska sitta i öppningen till varje trädgård.

Rätta svar!

Hej alla!

Efter att ha rättat alla 47 inlämnade tipslappar har jag kommit fram till att det är 5 personer med 11 rätt. Första frågan fick jag stryka då jag kastat om två siffror.
Utslagsfrågan: Antal mandelbiskvier var 75 st:
Vinnare blev : Mary Yngström som hade 11 rätt och gissade på 80 st mandelbiskvier och var därmed närmast !

Rätta raden:
1.      Utgått p.g.a. tryckfel
2.  x   rätt svar 18 juni
3.  1   rätt svar Kronprinsesse Mary
4.  2   rätt svar Drygt 300.000
5.  2   rätt svar Cichorium intybus
6.  1   Åkerfräken (Equisetum arvense)
7.  x   Idegran (Taxus baccata)
8.  1   Jardin
9.  1   Primörer
10. x  England
11. 1  Kalabalik
12. x  Svart Aronia (A. Melanocarpa)

/Hälsar Margareta Johansson Ahlén

Recept till kommande odlingssäsong

Från att har varit en heltokig samlingsröra så har det (förhoppningsvis) blivit lite mera ordning i receptsamlingen. Nu är det bara att klicka på fliken ”Goda Gröna Recept” så kommer ni till en lista med alla recept som varit med på Skördefesten. Sen är det bara att klicka på receptfavoriten!

Smaklig spis!

Haga-dagen!

På lördag är det åter dags för Haga dagen!

Hoppas du/ni dyker upp och kollar in vad som erbjuds och kanske njuter av en kaka o kaffetår? Vi har beställt vackert väder så kanske kan man sitta ute med sitt fika! Läs mer i kolumnen här till vänster vad som gäller för dagen.

Välkomna!

Så här såg det ut 2014!

mariebergsskogens odlartävling 2017

Föreläsning 22/4 : Medicinalväxter

Medicinalväxter förr och nu,  Elva kaffe med föreläsning av Kerstin Ljungqvist från Dals Rostock. Hon berättar om medicinalväxter förr och nu, om verksamma ämnen, namnens betydelse, gamla apotek mm. Kort och böcker kommer att finnas till försäljning.

Tid: Lördagen den 22 april kl 11.00. Plats: Hörsalen, Biblioteket.

Inträde: 50 kr för medlemmar och 70 kr för icke medlemmar. Kaffe med dopp ingår i inträdet.