Lördagen 30/3, kl 11.00, Bibliotekets hörsal. Planera perennrabatt i färg & form. Camilla Danielsson föreläser om hur man kan planera sina perenna rabatter i färg och form. Camilla bloggar och har skrivit boken ”Känn trädgården”. Kom och låt dig inspireras inför den kommande växtsäsongen. Boken kommer att finnas till försäljning. Vi serverar kaffe med dopp, hembakt så klart! Inträde: Medlem 50kr / icke medlem 70kr..

Author Archive

Den uppmärksamme…

Den uppmärksamme har sett att det står fel dag och plats för årsmötet på talongen, som följer med årets inbetalningskort.

Det som gäller är det som står i programmet.

Årsmötet är tisdagen den 16 februari klockan 18.30 i Bibliotekets hörsal.

Välkomna!

13-03-30 084

December månads växt…

December månads växt Ginko biloba

December månads växt Ginkgo biloba

Ginkgo biloba, även kallat kinesiskt tempelträd sägs vara det äldsta bevarade trädet på jorden. Det är ett mycket sällsynt och unikt träd med en uråldrig historia. Redan vid dinosauriernas tid fanns flera olika ginkgo-arter, men den enda nu levande arten bland ginkgoväxterna är Ginkgo biloba.

Ginkgo är ett lövfällande barrträd. Bladen liknar vid närmare granskning flera tunna barr, som vuxit ihop och bildat solfjäderformade blad. De är ljust gröna och får en lysande, vacker färg på hösten innan de faller av.

Vill man se ett Ginkgoträd i Kristinehamn finns ett på gräsmattan mellan Biblioteket och restaurang Träslottet.

Nu blir det ett uppehåll i tävlingen.

Mer gemenskap, ökad trygghet och härodlat…

I våras fick vi ett brev ifrån styrelsen i vår bostadsrättsförening, ”Är ni intresserade av att odla i pallkragar på innergården?”

Vi blev några som träffades och diskuterade. Det fanns en del kraxande olyckskorpar, det blir för varmt, för torrt, för dåligt med jord och ni kommer inte att få ha era odlingar ifred. Vi blev fyra personer som bestämde oss för att testa. Vi köpte pallkragar, målade, fodrade dem med byggplast och så fyllde vi på med jord och gödsel. Klart för att så!

Pallkragar 018

Oj, som det växte.

Majrova och rödbeta

Morot

Mangold

Det har varit många som har kikat på våra odlingar, vi fick ett nytt samtalsämne och jag har lärt känna fler grannar.

Pallkragar 013

Det känns tillfredsställande att kunna gå till sin lilla odling, plocka ingredienser till en sallad, dra upp en morot och äta den direkt och kunna få ha ringblommor på köksbordet hela sommaren.

Ringblomma

Jag tror och hoppas att vi kommer att bli fler odlare nästa år.

Överaskad…

I somras köpte jag en ullig vandrande jude, Ulliga Ulla kallades den. I helgen när mina krukväxter fick en skvätt vatten upptäckte jag att Ulla blommade.

029

En fin blomma som jag kände igen, visst liknar den tremastarblomman. Dags att googla. Wikipedia berättar ”Tradescantia sillamontana är en himmelsblomsväxtart. Tradescantia sillamontana ingår i tremastarblomssläktet som ingår i familjen himmelsblommeväxter”

Tremastarblomma

Himmelsblomma

Ulliga Ulla

Tack Google och Wikipedia

Årets perenn 2016…

Liten kärleksört, Hylotelephium cauticola, har valts till årets perenn 2016.

2016xx[1]

Text och bild är hämtat från perennagruppens hemsida,www.perennagruppen.com  Där finns det också mer att läsa

Nyansrika blommor och blad.

Liten kärleksört är en mycket härdig, snabbt kuddbildande perenn, cirka 10 cm hög. Skott och blomställningar växer horisontellt, såvida de inte har möjlighet att välla ner över en kruk- eller murkant. Bladen är tjocka och grågröna, ibland med inslag av blått eller violett. De stjärnlika blommorna sitter många tillsammans i luftiga blomställningar. Den enskilda blomman skiftar på ett charmigt sätt nyans med utvecklingsstadium. Först är den rödviolett med ett särskilt mörkt mittparti, men den ljusnar efterhand och blir rosa. Liten kärleksört är en växt för full sol och väldränerad jord, som gärna får vara torr och mager. Precis som andra former av kärleksört blir den vackrast under ganska magra förhållanden. Där utvecklar plantorna ett kompakt växtsätt och den mest intensiva blomfärgen.

HYLOTELEPHIUM_Sedum_cauticola_Lidakense2016B[1]

Grattis Elsa…

Borstnejlika var november månads växt. T 194

Det visste Elsa Almgren och hon hade också tur i dragningen. Vinsten dimper ner i brevlådan.

Nu finns en ny växt att gissa på. Alla får vara med att tävla.

Byta böcker med varandra…

På tisdag är ni välkomna på glöggmingel. En av aktiviteterna den här kvällen är bokbyte. Ta med en eller flera trädgårdsböcker och byt ut dem mot andra.

159005 207

Ett billigt sätt att förnya ditt bibliotek.

Det blir också bildvisning och glögg med tilltugg.

Inträde denna kväll är ett julpaket till kvällens lotteri.

Grattis Eva…

Pion var september månads växt.

150710 206

Det visste Eva Almgren som också hade tur i dragningen. Vinsten dimper ner i brevlådan.

Nu finns en ny växt att gissa på. Alla som får vara med och rösta.

Ljus i mörkret…

Välkommen till Kerstin och Gert Hedströms trädgård på Kristinas väg 24 A i Kristinehamn.

Där kommer elever och läraren Jan Andersson från Brogårdsskolan att sätta ljus på buskar, träd och fasader.

DSC_0800

Det finns möjlighet att få tips och råd av eleverna. Klockan 19 serveras korv till självkostnadspris. Klockan 20 tänds belysningen. Välkommen tisdagen den 13 oktober.

Grattis Anette…

Alla som gissat på september månads växt har gissat rätt, flox.

130824 327

Det blev Anette Erikson Waller som också hade tur i dragningen.

Grattis Anette! vinsten dimper ner i brevlådan.

Nu finns en ny växt att gissa på. Alla som vill får vara med och rösta.