Lördagen 5/8 Rolands Plantskola i Rudskoga. Då gör vi vår årliga utflykt till alla perennaälskares paradis. Fina växter till bra priser. Glöm inte att här gäller kontant eller Swish vid betalning. Du har också möjlighet att få goda råd och tips från odlarna Ulla-Lena och Jan-Erik Wiik. Samåkning kl 09.20 från Värmlandsbils parkering.

Author Archive

Sommarresan 18 juni 2017

07.00 Avresa från resecentrum

09.00 Besök i sinnenas gård strax utanför Askersund. Sinnenas gård är visnings- och undervisningsträdgård som är uppbyggd på ekologisk grund med ett miljö- och återvinningstänkande. Försäljning av unika plantor. Förmiddagsfika och visning ingår.

10.30 Avresa till Perenner på bakgården. Det här är en vacker visningsträdgård i Motala att bli inspirerad av. Här finns försäljning av speciella perenna växter. Goda råd och tips bjuder Karin på gratis!

12.30 Reser vi mot Väderstads Centralkrog för att inta lunchen. Lunchen består av en buffé bestående av soppa, sallad och två varmrätter samt en efterrätt. Lunchen ingår i resan. Om du vill se aktuell meny så presenteras den varje torsdag i aktuell vecka: www.centralkrog.se

14.00 Går färden vidare till Ekhagens Perenner som är en liten handelsträdgård utanför Rök. Förutom en vacker trädgård som är under uppbyggnad finns här växter att inhandla.  Här finns gammaldags perenner och en del pioner.

15.45 Börjar vi resan hemåt med ett stopp vid Brunneby musteri. OBS Detta stopp blir bara av om vi blir minst 30 deltagare på resan för egentligen stänger de kl 16 men har lovat hålla extra öppet för oss. Brunneby är en trevlig gårdsbutik med stort utbud av cider, saft, sylt mm från egen produktion samt ett stort utbud av lokalproducerade delikatesser.

Sista anmälningsdag för resan är den 2 juni. Senast den 14 juni vill vi att ni har betalt resan till plusgiro: 540841-4. Kostnaden är 500 kr för medlemmar och 600 kr för icke medlemmar.

För er som inte kan betala in i förväg går det bra att betala när ni kliver på bussen.

Än finns det många platser kvar!!!!!

Anmälan kan göras till Lotta Rolfsson: 070-6178720 eller lotta.henke@swipnet.se

Vilken succé!

Lördagens föreläsning blev en välbesökt tillställning. Kerstin Ljungqvist berättade om medicinalväxter, örter och mycket annat samt visade många fina bilder. Vi fick bland annat veta vilka egenskaper daggkåpan har, hur man lindrar gasiga magar men också hur vissa uttryck och ord har kommit till. Mycket intressant och lärorikt! Den som ville lära sig mer kunde köpa hennes bok ”Nyttans Växter” eller bara köpa vykort med hennes vackra blomstermotiv. Du som missade denna föreläsning eller känner att du vill se mer av Kerstin kan åka till Dals Rostock och besöka hennes ateljé och växthus och mycket annat. För mer info: www.rostock.se. Ett stort tack till Kerstin för en bra föreläsning men också till alla som hade bakat det goda brödet till kaffet!

Kerstin och nattviol

Kerstins bok "Nyttans växter"

Kerstins bok ”Nyttans växter”

Trädgårdsring

Idén bygger på att 4-5 trädgårds- eller koloniägare bildar en ring. Dessa kan bestå av olika typer av trädgårdar, tex samlarträdgård, nybörjarträdgård, koloniträdgård mm. Meningen är att man ska träffas i varandras trädgårdar för att diskutera, ge varandra tips, inspiration och idéer i mindre grupper. En möjlighet att få visa upp sin trädgård och få se andras. Att få sitta ner och diskutera över en kopp kaffe är ju alltid lika trevligt. Inom ringen bestämmer deltagarna själva träffarna och hur upplägget ska vara. Tacksamt om ni vill dokumentera träffarna med hjälp av fotografier som vi kan lägga ut på hemsidan.

Du som är intresserad, anmäl ditt intresse och ange kortfattat vilken typ av trädgård du har samt adress och kontaktuppgifter. Vi kommer sedan att sätta ihop de olika grupperna. Vi vill ha din anmälan senast den 22 april. Du kan maila på adress: tradgardkristinehamn@Outlook.com eller ringa Lotta på telefon 070-617 87 20.

Välkomna mer era intresseanmälningar!

Efterlysning

Trädgårdsföreningen får en del förfrågningar om det finns någon som kan hjälpa till att klippa träd. Så om det finns någon som skulle vara intresserad så skulle vi kunna lägga upp kontaktuppgifterna här på hemsidan. Ni som är intresserade kan kontakta någon i styrelsen eller maila till oss på adress: tradgardkristinehamn@outlook.se.

Låna frö på fröbiblioteket

Torsdagen den 23 mars kl 16-18 finns det möjlighet att komma till biblioteket och låna fröer. Att låna kostar ingenting men vår förhoppning är att din sådd ska lyckas och när hösten kommer så har du nya fröer att samla in och lämna till vår insamling. På så vis kan fröbiblioteket leva vidare år efter år efter år… Fröbiblioteket är ett samarbete mellan Kristinehamns bibliotek och Trädgårdsföreningen.

Välkomna!

Ny e-postadress till föreningen

Du som vill komma i kontakt med föreningen kan maila till oss på vår nya adress: tradgardkristinehamn@outlook.com. Du som är medlem anmäl gärna din e-post adress så kan vi skicka ut information till dig om aktiviteter mm.

Vårmarknad på Haga koloniområde

Så har vi då avverkat den årliga vårmarknaden på Haga koloniområde. Vädrets makter var med oss vilket säkert bidrog till att det var många besökare som sökte sig till Haga. Här fanns ett stort utbud av växter, trädgårdstillbehör och loppis. Nytt för i år var deltagande av Varvsgatans Blomsterhandel och en kolonist som sålde fina handgjorda rosentorn i trä. Det fanns och möjlighet att köpa honung. Den som ville kunde ta en promenad runt i det vackra koloniområdet och svara på några (knepiga) tipsfrågor. I vanlig ordning fanns det ett välfyllt växtlotteri och kaffe med dopp som serverades av koloniföreningen. Nu hoppas vi på en lång och skön sommar så att trädgården grönskar i väntan på skördefesten den 25 september. Då smakar vi på årets skörd och firar äpplets dag.

Lena pratar med några besökar om sina växter.

Lena pratar med några besökare om sina växter.

Mette var med för första gången och sålde sina växter.

Trädgårdsdesign och inspiration med Ylva Landerholm

Ett stort gäng trädgårdsintresserade åhörare samlades i hörsalen för att lyssna till föredraget med Ylva Landerholm. Ylva är trädgårdsdesigner/tekniker som jobbar med allt från privata trädgårdar till offentliga miljöer och kyrkogårdar. Hon har medverkat i flera tv-och radioprogram. Hennes motto är att inget är omöjligt, allt går. Med stor entusiasm pratade hon om hur man kan anlägga sin trädgård för att den ska vara välkomnande, både för mig själv och för mina besökare. Hon visade bilder med exempel på hur man kan göra, bilderna visade hur det såg ut före och efter. Jag är säker på att många gick hem med nya idéer och inspiration om vad som ska göras i den egna trädgården bara värmen kommer. Kvällen avslutades med ett växtlotteri med växter som Ylva hade med sig.

Blomsterarrangemang inför påsken

Vi var ett 30 tal entusiaster som slöt upp för att göra våra egna blomsterarrangemang inför påsken. Hörsalen hade fyllts med blommor, bark, jord och dekorationer i påskens tecken. Innan vi började fylla våra korgar med blommor och dekorationer fick vi en demonstration av Johanna och Moa från Varvsgatans blomsterhandel om hur man ska tänka när det gäller planteringar i kruka. Vi fick också se hur vi kunde göra fågelbon att dekorera med.  Sedan var det bara att sätta igång och låta fantasin flöda. Mycket fint blev det. Som vanligt fanns det enklare förtäring och lotter att köpa.

Kommande föredrag – Börje Remstam ” Odla jord och biokol”.

Måndagen den 18 mars gästas trädgårdsföreningen av föreläsaren Börje Remstam. Hans trädgård var en av de som vi besökte på resan sommaren som gick. På bilden nedan kan du se hur det blir när man odlar enligt Börjes metod.

Rabarber både ätlig och oätlig