Glöm ej att anmäla er senast den 8 juni till årets Sommarresa! Avresa lördag 16 juni kl 8,00 från resecentrum, beräknad hemkomst kl 18.00. Läs mer om resan i ett av inläggen här nedan eller gå in på fliken "Aktiviteter" uppe i menyn. Anmälan till Lotta Rolfsson tfn 070-6178720 eller lotta.henke@swipnet.se

Author Archive

Vårmarknad på Haga koloniområde

Lördagen den 26 maj är det dags för den årliga marknaden på Haga koloniområde. Här kan man köpa eller sälja växter eller annat som hör trädgården till. Koloniföreningen säljer kaffe med hembakat bröd. Du som själv vill vara med att sälja eller hjälpa till kontaktar Kerstin Hedström, 076-769 8269 för att få en plats.

Sommarresan 16 juni 2018

Årets sommarresa kommer att gå väster ut. Vi börjar dagen med ett besök hos Eva Rundqvist i Lövås, Värmlandsbro. Därefter kommer vi att åka norr ut till Tjärnmyra Stömne i Klässbol som är en stor trädgård med närheten till både skog och sjö. Sedan fortsätter vi till Arvika och äter mat på Gatu Gästgiveri (helgbuffé ingår i resekostnaden). Dagen avslutas på Högvalta handelsträdgård där vi kan köpa växter och fika innan vi åker tillbaka till Kristinehamn. Resan har fått en lite annan rutt än det var tänkt från början men hoppas ändå att det är många som vill följa med. Kostnad: 300kr för medlemmar, 450kr för övriga (lunch ingår). Medtag eget förmiddagsfika.  Din anmälan vill vi ha senast 6 juni till: lotta.henke@swipnet.se eller telefon 070-617 8720. Välkomna!!

Föredrag om att skörda regnvatten

Lördagen den 21 april gästades Kristinehamns trädgårdsförening av Eva Mathiasson som föreläste om att skörda regnvatten. Eva har tillsammans med Susanne Widlundh skrivit en bok om detta intressanta och aktuella ämne. Eva menar att skörda regnvatten är en filosofi och ett förhållningssätt. Istället för att vattna våra växter med det kommunala dricksvattnet så ska vi samla vatten för bevattning. Föreläsningen innehöll många fina bilder på exempel på hur man kan samla vatten, allt ifrån enkla kärl till större behållare som är konstverk i sig till akvedukter. Men det handlar inte bara om att samla vatten. Man ska också tänka på vilka växter som klarar vilket klimat. För att hindra uttorkning kan man bygga olika vindskydd i sin trädgård för att minska avdunstning och uttorkning. Eva avslutade föredraget med att visa bilder från sin trädgård i Brantevik. I denna trädgård finns ingen gräsmatta, bara växter och gångar av olika material. 2013 vann hon Trädgårdstoppen.

För er som missade detta föredrag så finns ett ex av boken att låna av föreningen.

Skörda regnvatten

Eva Mathiason, som skrivit en bok om hur man skördar regnvatten, håller ett föredrag om detta lördagen den 21 april. Ett viktigt ämne för alla oss som vill hålla trädgården prunkande oavsett väder. Trädgårdsföreningen serverar kaffe med hembakat bröd. Aktiviteten är ett samarbete med Kristinehamns bibliotek, studiefrämjandet och Villaägarna. Inträde: medlemmar 50 kr, icke medlemmar 70 kr.

Tid: lördagen den 21 april kl 11.00, hörsalen biblioteket.

Platsen för belysning i trädgården är utsedd

Belysning i trädgård går av stapeln onsdagen den 18 oktober kl 19.00 och platsen är Rågstigen 1 i Kristinehamn. Hjärtligt välkomna till en ljusinspiration i höstmörkret. OBS! ändrad tid, vi börjar ljusvisningen redan kl 19.

Sommarträff

Onsdagen den 5 juli kl 17.00 ordnar Karlstads trädgårdsförening sommarträff på Södra kroppkärrs koloniområde. Alla föreningar i närområdet är välkomna! Medtag egen pick-nick korg. Egen transport eller samåkning är det som gäller. Kontakta Lotta, 070-617 87 20, om du undrar över något. Anmälan Holger Bryntesson: holger@bryntesson.org eller 070-520 00 91.

Sommarresan 18 juni 2017

07.00 Avresa från resecentrum

09.00 Besök i sinnenas gård strax utanför Askersund. Sinnenas gård är visnings- och undervisningsträdgård som är uppbyggd på ekologisk grund med ett miljö- och återvinningstänkande. Försäljning av unika plantor. Förmiddagsfika och visning ingår.

10.30 Avresa till Perenner på bakgården. Det här är en vacker visningsträdgård i Motala att bli inspirerad av. Här finns försäljning av speciella perenna växter. Goda råd och tips bjuder Karin på gratis!

12.30 Reser vi mot Väderstads Centralkrog för att inta lunchen. Lunchen består av en buffé bestående av soppa, sallad och två varmrätter samt en efterrätt. Lunchen ingår i resan. Om du vill se aktuell meny så presenteras den varje torsdag i aktuell vecka: www.centralkrog.se

14.00 Går färden vidare till Ekhagens Perenner som är en liten handelsträdgård utanför Rök. Förutom en vacker trädgård som är under uppbyggnad finns här växter att inhandla.  Här finns gammaldags perenner och en del pioner.

15.45 Börjar vi resan hemåt med ett stopp vid Brunneby musteri. OBS Detta stopp blir bara av om vi blir minst 30 deltagare på resan för egentligen stänger de kl 16 men har lovat hålla extra öppet för oss. Brunneby är en trevlig gårdsbutik med stort utbud av cider, saft, sylt mm från egen produktion samt ett stort utbud av lokalproducerade delikatesser.

Sista anmälningsdag för resan är den 2 juni. Senast den 14 juni vill vi att ni har betalt resan till plusgiro: 540841-4. Kostnaden är 500 kr för medlemmar och 600 kr för icke medlemmar.

För er som inte kan betala in i förväg går det bra att betala när ni kliver på bussen.

Än finns det många platser kvar!!!!!

Anmälan kan göras till Lotta Rolfsson: 070-6178720 eller lotta.henke@swipnet.se

Vilken succé!

Lördagens föreläsning blev en välbesökt tillställning. Kerstin Ljungqvist berättade om medicinalväxter, örter och mycket annat samt visade många fina bilder. Vi fick bland annat veta vilka egenskaper daggkåpan har, hur man lindrar gasiga magar men också hur vissa uttryck och ord har kommit till. Mycket intressant och lärorikt! Den som ville lära sig mer kunde köpa hennes bok ”Nyttans Växter” eller bara köpa vykort med hennes vackra blomstermotiv. Du som missade denna föreläsning eller känner att du vill se mer av Kerstin kan åka till Dals Rostock och besöka hennes ateljé och växthus och mycket annat. För mer info: www.rostock.se. Ett stort tack till Kerstin för en bra föreläsning men också till alla som hade bakat det goda brödet till kaffet!

Kerstin och nattviol

Kerstins bok "Nyttans växter"

Kerstins bok ”Nyttans växter”

Trädgårdsring

Idén bygger på att 4-5 trädgårds- eller koloniägare bildar en ring. Dessa kan bestå av olika typer av trädgårdar, tex samlarträdgård, nybörjarträdgård, koloniträdgård mm. Meningen är att man ska träffas i varandras trädgårdar för att diskutera, ge varandra tips, inspiration och idéer i mindre grupper. En möjlighet att få visa upp sin trädgård och få se andras. Att få sitta ner och diskutera över en kopp kaffe är ju alltid lika trevligt. Inom ringen bestämmer deltagarna själva träffarna och hur upplägget ska vara. Tacksamt om ni vill dokumentera träffarna med hjälp av fotografier som vi kan lägga ut på hemsidan.

Du som är intresserad, anmäl ditt intresse och ange kortfattat vilken typ av trädgård du har samt adress och kontaktuppgifter. Vi kommer sedan att sätta ihop de olika grupperna. Vi vill ha din anmälan senast den 22 april. Du kan maila på adress: tradgardkristinehamn@Outlook.com eller ringa Lotta på telefon 070-617 87 20.

Välkomna mer era intresseanmälningar!

Efterlysning

Trädgårdsföreningen får en del förfrågningar om det finns någon som kan hjälpa till att klippa träd. Så om det finns någon som skulle vara intresserad så skulle vi kunna lägga upp kontaktuppgifterna här på hemsidan. Ni som är intresserade kan kontakta någon i styrelsen eller maila till oss på adress: tradgardkristinehamn@outlook.se.